De grootste slag die we kunnen slaan op het gebied van CO2-reductie, is onze mobiliteit verduurzamen. Daar werken we dan ook hard aan! Ons doel om in 2030 een volledig elektrisch wagenpark te hebben, komt steeds dichterbij. En ook reizen met het OV is steeds makkelijker dankzij de NS-Business Card. Fleet manager Martijn Ouwehand en manager Governance & Sustainability Margo Scheutjens geven een update.
Martijn: ‘We liggen mooi op schema! Van de functionele leaseauto’s, voor zakelijk gebruik en woon-werkverkeer, is nu 81% volledig elektrisch. Voor de andere leaseauto’s is dat percentage nu 62. Nog steeds een mooie score als je bedenkt dat we in 2022 zijn begonnen met verduurzamen. Alleen bij de operationele voertuigen, die puur worden ingezet voor het dagelijkse surveillancewerk, blijft het percentage iets achter. Daarvan is nu 38% volledig elektrisch. Dat komt vooral doordat veel van deze wagens dag en nacht op de weg zijn.’
Martijn: ‘De actieradius van elektrische bedrijfswagens wordt de komende jaren een stuk groter. Dus tegen 2030 kunnen we daarmee prima uit de voeten. En tot die tijd maken we veel gebruik van ruime hybride personenauto’s. Zo kunnen we toch 24/7 onze dienstverlening in de binnensteden uitvoeren. Want diesel bedrijfswagens zijn natuurlijk niet meer welkom in de milieuzones. Als het gaat om kortere routes, is elektrisch rijden nu al mogelijk. Voor de gemeente Rotterdam rijden we bijvoorbeeld binnenkort met een aantal kleine elektrische auto’s naar verschillende locaties door de stad.’
Margo: ‘Er zijn inderdaad collega’s die werken op afgelegen bedrijventerreinen waar geen OV in de buurt is. En een aantal NS-stations sluiten wij zelf ’s nachts af, dus daar rijden vanzelfsprekend geen treinen meer. We houden altijd onze ogen en oren open voor nieuwe mogelijkheden om ook in dat soort gevallen CO2-neutraal vervoer mogelijk te maken. Op plekken waar het goed werkt en verantwoord is, zijn elektrische vouwfietsen bijvoorbeeld een uitkomst.’
Margo: ‘Collega’s die de meeste dagen van de week met het OV naar het werk komen, kunnen sinds 2022 gebruikmaken van de NS-Business Card. Dat betekent geen gedoe meer met treinkaartjes, bonnetjes en aparte uitdraaien. Fijn voor hen én voor de collega’s van HR. Sommige collega’s hebben een mazzeltje. Als zij werken bij een klant met wie we bepaalde contractafspraken hebben, kunnen ze ook in hun vrije tijd vrij reizen op het traject tussen hun huis en de klant.
Martijn: ‘Er is volop keus! In totaal kunnen medewerkers kiezen uit meer dan 175 modellen, verdeeld over 5 verschillende categorieën. De actieradius van alle modellen is minimaal 300 kilometer op 1 accu, dus voor normaal gebruik is dat ruim voldoende. We hebben hier in Nederland immers veel laadpalen, uiteraard ook bij de G4S-locaties. Dat medewerkers het alsnog een beetje spannend vinden, snap ik best. Maar zelf rijd ik nu ook sinds een half jaar elektrisch en ik heb nog geen enkele keer laadstress gehad.’
Terug naar overzicht
De grootste slag die we kunnen slaan op het gebied van CO2-reductie, is onze mobiliteit verduurzamen. Daar werken we dan ook hard aan! Ons doel om in 2030 een volledig elektrisch wagenpark te hebben, komt steeds dichterbij. En ook reizen met het OV is steeds makkelijker dankzij de NS-Business Card. Fleet manager Martijn Ouwehand en manager Governance & Sustainability Margo Scheutjens geven een update.
Margo: ‘Er zijn inderdaad collega’s die werken op afgelegen bedrijventerreinen waar geen OV in de buurt is. En een aantal NS-stations sluiten wij zelf ’s nachts af, dus daar rijden vanzelfsprekend geen treinen meer. We houden altijd onze ogen en oren open voor nieuwe mogelijkheden om ook in dat soort gevallen CO2-neutraal vervoer mogelijk te maken. Op plekken waar het goed werkt en verantwoord is, zijn elektrische vouwfietsen bijvoorbeeld een uitkomst.’
Margo: ‘Collega’s die de meeste dagen van de week met het OV naar het werk komen, kunnen sinds 2022 gebruikmaken van de NS-Business Card. Dat betekent geen gedoe meer met treinkaartjes, bonnetjes en aparte uitdraaien. Fijn voor hen én voor de collega’s van HR. Sommige collega’s hebben een mazzeltje. Als zij werken bij een klant met wie we bepaalde contractafspraken hebben, kunnen ze ook in hun vrije tijd vrij reizen op het traject tussen hun huis en de klant.
Terug naar overzicht
Martijn: ‘De actieradius van elektrische bedrijfswagens wordt de komende jaren een stuk groter. Dus tegen 2030 kunnen we daarmee prima uit de voeten. En tot die tijd maken we veel gebruik van ruime hybride personenauto’s. Zo kunnen we toch 24/7 onze dienstverlening in de binnensteden uitvoeren. Want diesel bedrijfswagens zijn natuurlijk niet meer welkom in de milieuzones. Als het gaat om kortere routes, is elektrisch rijden nu al mogelijk. Voor de gemeente Rotterdam rijden we bijvoorbeeld binnenkort met een aantal kleine elektrische auto’s naar verschillende locaties door de stad.’
Martijn: ‘Er is volop keus! In totaal kunnen medewerkers kiezen uit meer dan 175 modellen, verdeeld over 5 verschillende categorieën. De actieradius van alle modellen is minimaal 300 kilometer op 1 accu, dus voor normaal gebruik is dat ruim voldoende. We hebben hier in Nederland immers veel laadpalen, uiteraard ook bij de G4S-locaties. Dat medewerkers het alsnog een beetje spannend vinden, snap ik best. Maar zelf rijd ik nu ook sinds een half jaar elektrisch en ik heb nog geen enkele keer laadstress gehad.’
Martijn: ‘We liggen mooi op schema! Van de functionele leaseauto’s, voor zakelijk gebruik en woon-werkverkeer, is nu 81% volledig elektrisch. Voor de andere leaseauto’s is dat percentage nu 62. Nog steeds een mooie score als je bedenkt dat we in 2022 zijn begonnen met verduurzamen. Alleen bij de operationele voertuigen, die puur worden ingezet voor het dagelijkse surveillancewerk, blijft het percentage iets achter. Daarvan is nu 38% volledig elektrisch. Dat komt vooral doordat veel van deze wagens dag en nacht op de weg zijn.’