Een splinternieuwe beleidsverklaring MVO, deelname aan verschillende duurzaamheidscertificaten én een voortrekkersrol voor G4S Nederland in Europa ... Dat we hard aan de weg timmeren qua verantwoord ondernemen, mag duidelijk zijn. Mathijs van Rooijen, Rosalisa van Lith en Stepháne Verdoy vertellen hoe MVO steeds structureler onderdeel wordt van onze bedrijfsvoering.
Steeds professioneler werken aan duurzaamheid en MVO


Hoe duurzaam zijn we nu écht? Dat gaan we laten zien!


G4S Nederland voorbeeld voor Europese collega’s



Duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen is steeds nadrukkelijker onderdeel van G4S Nederland. “Je ziet het terug in het beleid maar ook in spontane initiatieven op de werkvloer”, constateert MVO coördinator Mathijs van Rooijen tevreden. “Je merkt dat het onderwerp echt leeft in de organisatie. Het enthousiasme en de bewustwording zijn gegroeid de afgelopen jaren en nu zijn we klaar voor de volgende stap!”
Eind 2020 werden de eerste stappen gezet om meer werk te maken van MVO. En met succes. “Inmiddels nemen collega’s van alle business units enthousiast en vrijwillig deel in MVO werk- en projectgroepen. Samen krijgen we allerlei trajecten van de grond”, vertelt Mathijs. “Zo wordt er steeds meer papierloos gewerkt, het wagenpark wordt steeds schoner en er ontstaan steeds meer manieren om iets terug te doen voor de maatschappij.” Aan de ene kant werken de projectgroepen planmatig, maar aan de andere kant ook vanuit positieve ingevingen, vertelt Mathijs. “Spontane ideeën, bijvoorbeeld om collega’s te helpen stoppen met roken, staan in no time overeind. Eén collega bedenkt het, de volgende legt de juiste contacten, de derde maakt een poster en voilá: we kunnen aan de slag.”
Steeds professioneler
Om te zorgen dat al die mooie initiatieven overeind blijven en groter worden, is er een nieuwe beleidsverklaring MVO opgesteld. Daarin staan plannen om het MVO-beleid nog professioneler aan te pakken, vertelt Mathijs. “Het enthousiasme en de bereidwilligheid zijn er, nu is het zaak om wat we doen vol te houden, te verbeteren of uit te breiden én iedereen erover te vertellen. Om te professionaliseren gaan we ook extra kennis en expertise in huis halen. Zo komt er in 2023 een collega die zich specifiek toelegt op social return. En er is expertise in huis om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt op te leiden en te begeleiden.”
Aanpakken en gáán
Ook heel belangrijk, is om het bestaande vuur aan te houden en te blijven voeren. Mathijs: “Daarom gaan we nóg meer mensen betrekken en blijven we elkaar enthousiast maken met mooie verhalen. Bijvoorbeeld via het nieuwe medewerkersplatform G4S Connect, waarop MVO een prominente plek krijgt. Want als je met elkaar praat, merk je: dit onderwerp past bij ons. We geloven erin, en wat er dan bij G4S gebeurt is prachtig. Dan is het aanpakken en gewoon gáán. Met elkaar krijgen we zo veel voor elkaar!”
Scroll naar rechts om verder te lezen >>>
We merken dat we goed bezig zijn op het gebied van MVO. Maar hoe goed doen we het nu precies? “Daar werden we in 2022 nieuwsgierig naar”, vertelt MVO-medewerker Rosalisa van Lith. “We zijn gaan kijken naar manieren om onze voortgang te meten én onszelf uit te dagen. Zo kwamen we uit bij de MVO Prestatieladder. Om het startcertificaat te halen moesten we informatie verzamelen uit alle hoeken en gaten van de organisatie. Een enorme klus, maar gelukkig maken vele handen licht werk. Deze zomer is de audit en we zijn er helemaal klaar voor.”
Voordat Rosalisa medewerker MVO werd, startte ze bij G4S als stagiair. Zo heeft ze aan veel projecten van het begin af aan mogen bijdragen. Ze kan niet wachten om zwart op wit te zien wat de gezamenlijke inspanning van de afgelopen jaren heeft opgeleverd. “De MVO Prestatieladder is een certificeringsnorm waarmee je objectief kunt meten hoe je ervoor staat qua MVO”, legt ze uit. “Je doet eerst een nulmeting en van daaruit daag je jezelf steeds verder uit. Wij willen graag instromen op niveau 3 van in totaal 5. Dat zou meteen een mooie score zijn!”
Samen aan de slag
Om te bepalen of niveau 3 inderdaad ons startpunt is, moeten we gegevens overleggen van allerlei processen in de organisatie. Naast gegevens van de gang van zaken nu, wil de auditcommissie ook een overzicht van de mogelijkheden die we zien voor verbetering. “Je begrijpt: bij het naar boven halen van al die cijfers en ideeën, konden we zo veel mogelijk hulp en creativiteit gebruiken! Gelukkig was er veel enthousiasme om het proces samen op te pakken”, vertelt Rosalisa. “We hebben mensen van allerlei afdelingen gevraagd met ons mee te denken. Zo kregen we een goed beeld van wat er in de organisatie gebeurt, wat we nog meer kunnen doen en waar de energie zit.”
Voorsorteren op de volgende stappen
In juni 2023 verzorgt het bedrijf DNV de eerste audit. Dan blijkt concreet wat we qua MVO in huis hebben en wat de volgende stappen zijn. Rosalisa: “Er zijn 31 thema’s geselecteerd waarop je als bedrijf kunt focussen. Wij kiezen nu welke thema’s voor ons het meest relevant zijn. Dat blijkt nog een lastig klusje: we kunnen ons in bijna alle 31 thema’s vinden! Maar uiteraard gaan we een goede selectie maken, zodat we op een kleiner aantal thema’s echt impact kunnen maken. Dat sociaal ondernemen belangrijk is en blijft, staat in elk geval meer dan vast. Daarvoor gaan we zelfs nog een aparte ladder beklimmen: de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO).”
Speciale aandacht voor sociaal ondernemen
Het PSO-keurmerk is een apart certificaat dat ons helpt bij het verder ontwikkelen van een inclusief beleid. Bijvoorbeeld op het gebied van sociale inkopen en arbeidsparticipatie binnen G4S. Rosalisa: “Ook hierin zijn we al mooi op weg met verschillende initiatieven, dus ik heb er alle vertrouwen in dat we voor deze norm kunnen instromen op niveau 1. Maar wat de resultaten ook mogen zijn: de beide certificeringen gaan ons sterken in wat we al doen en helpen nóg verder te komen.”


Dat G4S Nederland serieus werk maakt van MVO gaat niet onopgemerkt. Collega’s in de landen om ons heen zijn onder de indruk van onze aanpak. Dat weet Regional CEO Europe Stephane Verdoy. Hij vertelt: “Feitelijk verkeert G4S Europa in een luxepositie door wat Nederland in zo’n korte tijd heeft bereikt. MVO-regelgeving gaat ook voor andere EU-landen een rol spelen, dus we moeten overal aan de slag. De best practices die Nederland heeft opgebouwd, zijn een inspiratie voor de rest van Europa!”
In Nederland hechten veel klanten en medewerkers waarde aan een goed MVO-beleid, weet Stephane. “Dat is wellicht een reden dat de ontwikkelingen hier in Nederland zo snel gaan”, vertelt hij. “In andere landen speelt dat vooralsnog een kleinere rol, maar hier in Nederland zorgt het MVO-beleid dat we ons goed onderscheiden van de concurrentie. De samenwerking met de gemeente Amsterdam is daar een goed voorbeeld van: mede hierdoor gingen zij uiteindelijk met ons in zee. Toch denk ik dat de doorslaggevende factor van de Nederlandse voortvarendheid een andere is dan een goede concurrentiepositie alleen. Minstens zo belangrijk is de passie van MVO-coördinator Mathijs en zijn collega’s. Om zo veel initiatieven van de grond te krijgen, moet je echt hart hebben voor het onderwerp.”
De passie werkt aanstekelijk
Vorig jaar begonnen Stephane en Mathijs onze MVO-visie en best practices te delen met Europese collega’s. “Dat had zeker een bepaalde impact”, ziet Stephane. “In sommige landen merk je dat de passie aanstekelijk heeft gewerkt. Estland is bijvoorbeeld heel enthousiast. Al het enthousiasme dat is opgewekt, moeten we nu omvormen naar een structurele internationale aanpak. Mathijs neemt daarin het voortouw en ik help daarbij graag. Om te voldoen aan toekomstige regelgeving, om onze concurrentiepositie in de rest van Europa te versterken, maar ook gewoon omdat … It’s the right thing to do.”

Steeds professioneler werken aan duurzaamheid en MVO


Hoe duurzaam zijn we nu écht? Dat gaan we laten zien!

G4S Nederland voorbeeld voor Europese collega’s


Een splinternieuwe beleidsverklaring MVO, deelname aan verschillende duurzaamheidscertificaten én een voortrekkersrol voor G4S Nederland in Europa ... Dat we hard aan de weg timmeren qua verantwoord ondernemen, mag duidelijk zijn. Mathijs van Rooijen, Rosalisa van Lith en Stepháne Verdoy vertellen hoe MVO steeds structureler onderdeel wordt van onze bedrijfsvoering.

Duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen is steeds nadrukkelijker onderdeel van G4S Nederland. “Je ziet het terug in het beleid maar ook in spontane initiatieven op de werkvloer”, constateert MVO coördinator Mathijs van Rooijen tevreden. “Je merkt dat het onderwerp echt leeft in de organisatie. Het enthousiasme en de bewustwording zijn gegroeid de afgelopen jaren en nu zijn we klaar voor de volgende stap!”
Eind 2020 werden de eerste stappen gezet om meer werk te maken van MVO. En met succes. “Inmiddels nemen collega’s van alle business units enthousiast en vrijwillig deel in MVO werk- en projectgroepen. Samen krijgen we allerlei trajecten van de grond”, vertelt Mathijs. “Zo wordt er steeds meer papierloos gewerkt, het wagenpark wordt steeds schoner en er ontstaan steeds meer manieren om iets terug te doen voor de maatschappij.” Aan de ene kant werken de projectgroepen planmatig, maar aan de andere kant ook vanuit positieve ingevingen, vertelt Mathijs. “Spontane ideeën, bijvoorbeeld om collega’s te helpen stoppen met roken, staan in no time overeind. Eén collega bedenkt het, de volgende legt de juiste contacten, de derde maakt een poster en voilá: we kunnen aan de slag.”
Steeds professioneler
Om te zorgen dat al die mooie initiatieven overeind blijven en groter worden, is er een nieuwe beleidsverklaring MVO opgesteld. Daarin staan plannen om het MVO-beleid nog professioneler aan te pakken, vertelt Mathijs. “Het enthousiasme en de bereidwilligheid zijn er, nu is het zaak om wat we doen vol te houden, te verbeteren of uit te breiden én iedereen erover te vertellen. Om te professionaliseren gaan we ook extra kennis en expertise in huis halen. Zo komt er in 2023 een collega die zich specifiek toelegt op social return. En er is expertise in huis om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt op te leiden en te begeleiden.”
Aanpakken en gáán
Ook heel belangrijk, is om het bestaande vuur aan te houden en te blijven voeren. Mathijs: “Daarom gaan we nóg meer mensen betrekken en blijven we elkaar enthousiast maken met mooie verhalen. Bijvoorbeeld via het nieuwe medewerkersplatform G4S Connect, waarop MVO een prominente plek krijgt. Want als je met elkaar praat, merk je: dit onderwerp past bij ons. We geloven erin, en wat er dan bij G4S gebeurt is prachtig. Dan is het aanpakken en gewoon gáán. Met elkaar krijgen we zo veel voor elkaar!”

We merken dat we goed bezig zijn op het gebied van MVO. Maar hoe goed doen we het nu precies? “Daar werden we in 2022 nieuwsgierig naar”, vertelt MVO-medewerker Rosalisa van Lith. “We zijn gaan kijken naar manieren om onze voortgang te meten én onszelf uit te dagen. Zo kwamen we uit bij de MVO Prestatieladder. Om het startcertificaat te halen moesten we informatie verzamelen uit alle hoeken en gaten van de organisatie. Een enorme klus, maar gelukkig maken vele handen licht werk. Deze zomer is de audit en we zijn er helemaal klaar voor.”
Voordat Rosalisa medewerker MVO werd, startte ze bij G4S als stagiair. Zo heeft ze aan veel projecten van het begin af aan mogen bijdragen. Ze kan niet wachten om zwart op wit te zien wat de gezamenlijke inspanning van de afgelopen jaren heeft opgeleverd. “De MVO Prestatieladder is een certificeringsnorm waarmee je objectief kunt meten hoe je ervoor staat qua MVO”, legt ze uit. “Je doet eerst een nulmeting en van daaruit daag je jezelf steeds verder uit. Wij willen graag instromen op niveau 3 van in totaal 5. Dat zou meteen een mooie score zijn!”
Samen aan de slag
Om te bepalen of niveau 3 inderdaad ons startpunt is, moeten we gegevens overleggen van allerlei processen in de organisatie. Naast gegevens van de gang van zaken nu, wil de auditcommissie ook een overzicht van de mogelijkheden die we zien voor verbetering. “Je begrijpt: bij het naar boven halen van al die cijfers en ideeën, konden we zo veel mogelijk hulp en creativiteit gebruiken! Gelukkig was er veel enthousiasme om het proces samen op te pakken”, vertelt Rosalisa. “We hebben mensen van allerlei afdelingen gevraagd met ons mee te denken. Zo kregen we een goed beeld van wat er in de organisatie gebeurt, wat we nog meer kunnen doen en waar de energie zit.”
Voorsorteren op de volgende stappen
In juni 2023 verzorgt het bedrijf DNV de eerste audit. Dan blijkt concreet wat we qua MVO in huis hebben en wat de volgende stappen zijn. Rosalisa: “Er zijn 31 thema’s geselecteerd waarop je als bedrijf kunt focussen. Wij kiezen nu welke thema’s voor ons het meest relevant zijn. Dat blijkt nog een lastig klusje: we kunnen ons in bijna alle 31 thema’s vinden! Maar uiteraard gaan we een goede selectie maken, zodat we op een kleiner aantal thema’s echt impact kunnen maken. Dat sociaal ondernemen belangrijk is en blijft, staat in elk geval meer dan vast. Daarvoor gaan we zelfs nog een aparte ladder beklimmen: de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO).”
Speciale aandacht voor sociaal ondernemen
Het PSO-keurmerk is een apart certificaat dat ons helpt bij het verder ontwikkelen van een inclusief beleid. Bijvoorbeeld op het gebied van sociale inkopen en arbeidsparticipatie binnen G4S. Rosalisa: “Ook hierin zijn we al mooi op weg met verschillende initiatieven, dus ik heb er alle vertrouwen in dat we voor deze norm kunnen instromen op niveau 1. Maar wat de resultaten ook mogen zijn: de beide certificeringen gaan ons sterken in wat we al doen en helpen nóg verder te komen.”

Dat G4S Nederland serieus werk maakt van MVO gaat niet onopgemerkt. Collega’s in de landen om ons heen zijn onder de indruk van onze aanpak. Dat weet Regional CEO Europe Stephane Verdoy. Hij vertelt: “Feitelijk verkeert G4S Europa in een luxepositie door wat Nederland in zo’n korte tijd heeft bereikt. MVO-regelgeving gaat ook voor andere EU-landen een rol spelen, dus we moeten overal aan de slag. De best practices die Nederland heeft opgebouwd, zijn een inspiratie voor de rest van Europa!”
In Nederland hechten veel klanten en medewerkers waarde aan een goed MVO-beleid, weet Stephane. “Dat is wellicht een reden dat de ontwikkelingen hier in Nederland zo snel gaan”, vertelt hij. “In andere landen speelt dat vooralsnog een kleinere rol, maar hier in Nederland zorgt het MVO-beleid dat we ons goed onderscheiden van de concurrentie. De samenwerking met de gemeente Amsterdam is daar een goed voorbeeld van: mede hierdoor gingen zij uiteindelijk met ons in zee. Toch denk ik dat de doorslaggevende factor van de Nederlandse voortvarendheid een andere is dan een goede concurrentiepositie alleen. Minstens zo belangrijk is de passie van MVO-coördinator Mathijs en zijn collega’s. Om zo veel initiatieven van de grond te krijgen, moet je echt hart hebben voor het onderwerp.”
De passie werkt aanstekelijk
Vorig jaar begonnen Stephane en Mathijs onze MVO-visie en best practices te delen met Europese collega’s. “Dat had zeker een bepaalde impact”, ziet Stephane. “In sommige landen merk je dat de passie aanstekelijk heeft gewerkt. Estland is bijvoorbeeld heel enthousiast. Al het enthousiasme dat is opgewekt, moeten we nu omvormen naar een structurele internationale aanpak. Mathijs neemt daarin het voortouw en ik help daarbij graag. Om te voldoen aan toekomstige regelgeving, om onze concurrentiepositie in de rest van Europa te versterken, maar ook gewoon omdat … It’s the right thing to do.”