G4S werkt al jaren actief aan het terugdringen van haar CO₂-uitstoot. ‘Denk aan de elektrificatie van ons wagenpark en het stimuleren van openbaar vervoer’, vertelt Margo Scheutjens, manager Governance & Sustainability bij G4S. ‘Ook investeren we in carbon credits van duurzame projecten in gebieden die kwetsbaar zijn voor klimaatverandering.’


Jaarlijks reikt G4S CO₂-certificaten uit aan klanten. ‘Op dat certificaat staat exact hoeveel CO₂ we voor die klant uitstoten. Voor dat bedrag kopen we Fairtrade Carbon Credits in via FairClimateFund,’ legt Margo uit. Die credits ondersteunen projecten die bijdragen aan veiligheid, emancipatie en ontwikkeling.
Een van die projecten helpt Indiase gezinnen overstappen van koken op open vuur naar koken op biogas. Dat is niet alleen schoner, maar ook veiliger en minder arbeidsintensief. ‘In 2022 ontvingen drie klanten een certificaat. Inmiddels zijn dat er 21. Daarmee hebben we 652 Indiase gezinnen kunnen helpen. Klanten waarderen dit initiatief enorm en het is meteen een goed startpunt voor een gesprek over duurzaamheid.’
Reduceren blijft het uitgangspunt. ‘In 2022 was 17 procent van ons wagenpark elektrisch. Nu is dat al 50 procent. We streven naar volledig elektrisch rijden in 2028.’ Ook het woon-werkverkeer krijgt aandacht: medewerkers kunnen eenvoudig reizen met een NS-Business Card. Het OV-gebruik met een NS-Business Card steeg hierdoor van 349.000 kilometer in 2022 naar 737.000 kilometer in 2024.
G4S probeert alleen gebouwen te huren met energielabel A of kijkt waar panden met een contract nog verder kunnen worden verduurzaamd. Er is veel aandacht voor reductie van papierverbruik en het scheiden van afval. Bovendien kunnen medewerkers, in opdracht van een klant, een speciale duurzaamheidstraining volgen. ‘Zij signaleren dan op locatie opvallende zaken als lekkende kranen of onnodig brandend licht. Ze kunnen de klant ook adviseren over MVO. Kortom, duurzaamheid leeft bij G4S op alle niveaus.’


G4S werkt al jaren actief aan het terugdringen van haar CO₂-uitstoot. ‘Denk aan de elektrificatie van ons wagenpark en het stimuleren van openbaar vervoer’, vertelt Margo Scheutjens, manager Governance & Sustainability bij G4S. ‘Ook investeren we in carbon credits van duurzame projecten in gebieden die kwetsbaar zijn voor klimaatverandering.’
G4S probeert alleen gebouwen te huren met energielabel A of kijkt waar panden met een contract nog verder kunnen worden verduurzaamd. Er is veel aandacht voor reductie van papierverbruik en het scheiden van afval. Bovendien kunnen medewerkers, in opdracht van een klant, een speciale duurzaamheidstraining volgen. ‘Zij signaleren dan op locatie opvallende zaken als lekkende kranen of onnodig brandend licht. Ze kunnen de klant ook adviseren over MVO. Kortom, duurzaamheid leeft bij G4S op alle niveaus.’
Reduceren blijft het uitgangspunt. ‘In 2022 was 17 procent van ons wagenpark elektrisch. Nu is dat al 50 procent. We streven naar volledig elektrisch rijden in 2028.’ Ook het woon-werkverkeer krijgt aandacht: medewerkers kunnen eenvoudig reizen met een NS-Business Card. Het OV-gebruik met een NS-Business Card steeg hierdoor van 349.000 kilometer in 2022 naar 737.000 kilometer in 2024.
Een van die projecten helpt Indiase gezinnen overstappen van koken op open vuur naar koken op biogas. Dat is niet alleen schoner, maar ook veiliger en minder arbeidsintensief. ‘In 2022 ontvingen drie klanten een certificaat. Inmiddels zijn dat er 21. Daarmee hebben we 652 Indiase gezinnen kunnen helpen. Klanten waarderen dit initiatief enorm en het is meteen een goed startpunt voor een gesprek over duurzaamheid.’
Jaarlijks reikt G4S CO₂-certificaten uit aan klanten. ‘Op dat certificaat staat exact hoeveel CO₂ we voor die klant uitstoten. Voor dat bedrag kopen we Fairtrade Carbon Credits in via FairClimateFund,’ legt Margo uit. Die credits ondersteunen projecten die bijdragen aan veiligheid, emancipatie en ontwikkeling.
