

Het G4S-leasewagenpark bestaat uit 400 auto’s, waarvan er in 2022 nog 60 vol-elektrisch waren. In 2023 worden nog eens 77 benzineauto’s vervangen, en bestaat de vloot al voor bijna een derde uit elektrische auto’s.























Fietsen hoort bij Nederland en e-bikes zijn inmiddels ook niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Ze zorgen ervoor dat meer mensen kunnen fietsen én dat zij langere afstanden per fiets afleggen. Perfecte redenen om in 2022 ons fietsplan aan te passen. En met succes, vertelt HR compensation & benefits analist Kris Hilhorst. “Andere jaren deden zo’n 40 collega’s per jaar mee aan het fietsplan, maar nu waren het er ruim 100!”
“G4S heeft al sinds jaar en dag een fietsplan: een regeling om collega’s te helpen bij de aanschaf van een fiets. Het plan helpt om CO2-uitstoot te verminderen en om de vitaliteit van onze collega’s te bevorderen”, legt Kris uit. “Het oude fietsplan bestond uit een fiscaal verrekenbaar bedrag van € 749,- per medewerker, maar met de komst van e-bikes is de gemiddelde prijs van een fiets natuurlijk veel hoger. Daarom hebben we dit bedrag vorig jaar verhoogd naar € 2.000,-.” Dat bleek een goede zet: het liep storm, vertelt Kris. “Collega’s uit heel het land reageerden massaal op het aanbod en er kwam zelfs een wachtlijst aan te pas. Uiteindelijk waren er toch een paar collega’s die zich bedachten, dus iedereen die een fiets wilde kon deze aanschaffent. In totaal hebben we 110 medewerkers blij gemaakt: 2,5 keer zo veel als andere jaren.”
Woon-werkverkeer én vrije tijd
Staan de fietsenstallingen nu dan ook extra vol, is de vraag. Kris: “Natuurlijk willen we niemand verplichten op de fiets naar het werk te komen, maar het gebeurt dankzij het fietsplan wel. Als mensen niet naar het werk fietsen maar wel in hun vrije tijd, bereiken we ook ons doel. Medewerkers pakken minder vaak de auto en fietsen helpt in ontspanning en fitheid. Missie geslaagd dus! Door het grote succes in 2022 zijn er plannen om dit jaar verder te gaan op deze voet. Of … op deze fiets natuurlijk.”
“Soms zijn collega’s nog sceptisch, maar na een testrit is iedereen volledig om”, vertelt fleet manager Maaike Hofwijk. Ze refereert aan de overstap van benzineauto’s naar elektrische voertuigen. In 2030 bestaat het wagenpark (dus ook alle operationele auto’s) volledig uit elektrische modellen en de reacties daarop zijn enthousiast. “En het kan zelfs nóg duurzamer”, vertelt ze. “De jongere generatie wil vaak niet eens een auto!”
Eind 2022 waren we het erover eens: dit is hét moment om volledig over te gaan op elektrisch rijden. “Natuurlijk voor onze kinderen en kleinkinderen, dat vooropgesteld”, begint Maaike. “Maar ook omdat medewerkers nu nog een paar jaar kunnen profiteren van fiscale voordelen als het gaat om privégebruik”, vertelt ze. “Maar wie geen ervaring heeft met elektrisch rijden, kan vanzelfsprekend nog twijfels hebben. Daarom hadden we op de G4S Topdag een aantal testritten georganiseerd met elektrische voertuigen. En dat was een groot succes. Wie eenmaal ervaart hoe het is, wil niet anders meer.”
Verstandig leasen én laden
De overstap kan natuurlijk alleen succesvol zijn als er voldoende laadpalen zijn op de G4S-parkeerterreinen. Parallel aan de transitie van brandstof naar elektrisch heeft de afdeling Inkoop & Facilitair de grootste vestigingen en de vestigingen waar veel klanten komen voorzien van laders. “Ook voor klanten en cursisten die elektrisch rijden is dat een goede service en een duidelijk signaal”, vindt Maaike.
Doe mij maar een e-bike!
Naast de overstap naar elektrisch rijden, ziet Maaike nog een andere beweging. “Sinds 2022 kunnen medewerkers die in aanmerking komen voor een elektrische leaseauto ook kiezen voor een mobiliteitsbudget. Je ziet dat vooral de jongere generatie daar creatief mee omgaat. Zij kiezen bijvoorbeeld voor een e-scooter, e-bike of een abonnement op een car-to-go service. Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid heeft gepubliceerd dat 90% van de tijd de auto stil voor de deur staat en dat 90% van de tijd wij alleen in de auto zitten. Met deze cijfers onder de arm zei iemand laatst tegen me dat hij het asociaal vond om een auto voor de deur te hebben. Daar word ik stiekem wel heel erg blij van!”
Een geweldige mogelijkheid om CO2 te besparen, is natuurlijk het vervoer onder de loep nemen. Dat deden we dan ook de afgelopen tijd. Maaike Hofwijk vertelt hoe ons leasewagenpark met rasse schreden steeds elektrischer wordt, en hoe enthousiast collega’s daarover zijn. Ook Kris Hilhorst kreeg te maken met enthousiaste collega’s: het fietsplan was nog nooit zo populair!
Fietsen hoort bij Nederland en e-bikes zijn inmiddels ook niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Ze zorgen ervoor dat meer mensen kunnen fietsen én dat zij langere afstanden per fiets afleggen. Perfecte redenen om in 2022 ons fietsplan aan te passen. En met succes, vertelt HR compensation & benefits analist Kris Hilhorst. “Andere jaren deden zo’n 40 collega’s per jaar mee aan het fietsplan, maar nu waren het er ruim 100!”
“G4S heeft al sinds jaar en dag een fietsplan: een regeling om collega’s te helpen bij de aanschaf van een fiets. Het plan helpt om CO2-uitstoot te verminderen en om de vitaliteit van onze collega’s te bevorderen”, legt Kris uit. “Het oude fietsplan bestond uit een fiscaal verrekenbaar bedrag van € 749,- per medewerker, maar met de komst van e-bikes is de gemiddelde prijs van een fiets natuurlijk veel hoger. Daarom hebben we dit bedrag vorig jaar verhoogd naar € 2.000,-.” Dat bleek een goede zet: het liep storm, vertelt Kris. “Collega’s uit heel het land reageerden massaal op het aanbod en er kwam zelfs een wachtlijst aan te pas. Uiteindelijk waren er toch een paar collega’s die zich bedachten, dus iedereen die een fiets wilde kon deze aanschaffent. In totaal hebben we 110 medewerkers blij gemaakt: 2,5 keer zo veel als andere jaren.”
Woon-werkverkeer én vrije tijd
Staan de fietsenstallingen nu dan ook extra vol, is de vraag. Kris: “Natuurlijk willen we niemand verplichten op de fiets naar het werk te komen, maar het gebeurt dankzij het fietsplan wel. Als mensen niet naar het werk fietsen maar wel in hun vrije tijd, bereiken we ook ons doel. Medewerkers pakken minder vaak de auto en fietsen helpt in ontspanning en fitheid. Missie geslaagd dus! Door het grote succes in 2022 zijn er plannen om dit jaar verder te gaan op deze voet. Of … op deze fiets natuurlijk.”


Het G4S-leasewagenpark bestaat uit 400 auto’s, waarvan er in 2022 nog 60 vol-elektrisch waren. In 2023 worden nog eens 77 benzineauto’s vervangen, en bestaat de vloot al voor bijna een derde uit elektrische auto’s.

“Soms zijn collega’s nog sceptisch, maar na een testrit is iedereen volledig om”, vertelt fleet manager Maaike Hofwijk. Ze refereert aan de overstap van benzineauto’s naar elektrische voertuigen. In 2030 bestaat het wagenpark (dus ook alle operationele auto’s) volledig uit elektrische modellen en de reacties daarop zijn enthousiast. “En het kan zelfs nóg duurzamer”, vertelt ze. “De jongere generatie wil vaak niet eens een auto!”
Eind 2022 waren we het erover eens: dit is hét moment om volledig over te gaan op elektrisch rijden. “Natuurlijk voor onze kinderen en kleinkinderen, dat vooropgesteld”, begint Maaike. “Maar ook omdat medewerkers nu nog een paar jaar kunnen profiteren van fiscale voordelen als het gaat om privégebruik”, vertelt ze. “Maar wie geen ervaring heeft met elektrisch rijden, kan vanzelfsprekend nog twijfels hebben. Daarom hadden we op de G4S Topdag een aantal testritten georganiseerd met elektrische voertuigen. En dat was een groot succes. Wie eenmaal ervaart hoe het is, wil niet anders meer.”
Verstandig leasen én laden
De overstap kan natuurlijk alleen succesvol zijn als er voldoende laadpalen zijn op de G4S-parkeerterreinen. Parallel aan de transitie van brandstof naar elektrisch heeft de afdeling Inkoop & Facilitair de grootste vestigingen en de vestigingen waar veel klanten komen voorzien van laders. “Ook voor klanten en cursisten die elektrisch rijden is dat een goede service en een duidelijk signaal”, vindt Maaike.
Doe mij maar een e-bike!
Naast de overstap naar elektrisch rijden, ziet Maaike nog een andere beweging. “Sinds 2022 kunnen medewerkers die in aanmerking komen voor een elektrische leaseauto ook kiezen voor een mobiliteitsbudget. Je ziet dat vooral de jongere generatie daar creatief mee omgaat. Zij kiezen bijvoorbeeld voor een e-scooter, e-bike of een abonnement op een car-to-go service. Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid heeft gepubliceerd dat 90% van de tijd de auto stil voor de deur staat en dat 90% van de tijd wij alleen in de auto zitten. Met deze cijfers onder de arm zei iemand laatst tegen me dat hij het asociaal vond om een auto voor de deur te hebben. Daar word ik stiekem wel heel erg blij van!”
Een geweldige mogelijkheid om CO2 te besparen, is natuurlijk het vervoer onder de loep nemen. Dat deden we dan ook de afgelopen tijd. Maaike Hofwijk vertelt hoe ons leasewagenpark met rasse schreden steeds elektrischer wordt, en hoe enthousiast collega’s daarover zijn. Ook Kris Hilhorst kreeg te maken met enthousiaste collega’s: het fietsplan was nog nooit zo populair!