Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies (geanonimiseerd) om de website te laten functioneren en de website te helpen analyseren om onze dienstverlening en magazines te verbeteren.

Van leeg whiteboard naar maatwerkoplossing

G4S werkt voor veel aanbestedende diensten, zoals Schiphol, het Ministerie van Defensie, diverse ambassades, de politie en de NS. De afdeling Tender Management houdt al deze aanbestedingen nauwlettend in de gaten. Pieter van Pelt, manager van deze afdeling, legt uit hoe zo’n inschrijving in zijn werk gaat.

Net als een goed huwelijk

Als teamcoördinator hospitality begon Antoinette Meijer elf jaar geleden bij G4S. Ze groeide door binnen het bedrijf en werkt alweer enkele jaren als sales consultant security solutions.

Wil jij net als Pieter ook werken bij G4S in de sales of marketing?

Hoe pak je een inschrijving aan?
‘Na publicatie van een aanbesteding bepalen we eerst of de klant bij ons past. Hebben we voldoende capaciteit, denk aan mensen en middelen, om ons in te schrijven? Maken we een reële kans om te winnen? Als alle seinen op groen staan, starten we met een kick-off-bijeenkomst. Een team van deskundigen en specialisten geeft zoveel mogelijk antwoord op allerlei vragen. Wat is de uitvraag? Wat zijn onze USP’s? Hoe vliegen we het traject aan? Wie doet wat? Wat is onze winstrategie?’

Er komt dus veel strategie om de hoek kijken?
‘Zeker, strategische vragen stellen is onder meer heel belangrijk. Een aanbesteding kent altijd een paar vragenrondes. Soms stelt een klant in onze ogen onrealistische of onvolledige eisen. We proberen de klant dat te laten inzien, zodat het programma van eisen wordt aangepast. Of we stellen een andere oplossing voor, zonder te veel prijs te geven aan onze concurrenten.’

Hoe leid je zo’n traject in goede banen?
‘Alles draait om het bewaken van de planning. Lever je alles één seconde te laat in, dan lig je eruit. We kunnen putten uit een enorme database van teksten en oplossingen, waardoor we ons laten inspireren. Elke klant en elke uitvraag is uniek en vraagt om een maatwerkoplossing. We beginnen daarom altijd met een wit vel papier en een leeg whiteboard. We brainstormen over mogelijke oplossingen, zetten onze strategische lijnen uit en schakelen indien nodig onze specialisten in binnen- en buitenland in. We finetunen net zo lang totdat er een logisch verhaal ontstaat, waarmee we concreet en SMART antwoord geven op de uitvraag. Na een goede doorberekening en de noodzakelijke handtekeningen zorgen we dat de inschrijving op tijd wordt ingediend.’

Waarmee onderscheidt G4S zich?
‘Onze dienstverlening is uniek. We zijn actief in diverse branches en leveren niet alleen personeel, maar ook technische oplossingen. We zorgen dat we voorop blijven lopen en investeren in de ontwikkeling van medewerkers en de inzet van middelen. Neem onze G4S Academy, dat is een kennisnetwerk van specialisten in meer dan tachtig landen. Verder doen we wat we beloven: afspraak is afspraak. We steken onze handen uit de mouwen en hebben een goede marktreputatie. Zo wisten we tijdens de coronapandemie in no time de beveiliging van de GGD-vaccinatielocaties op poten te zetten. Daaruit blijkt onze flexibiliteit en hands-on-mentaliteit.’

Pieter van Pelt, manager afdeling tender management

Wil jij net als Antoinette ook werken bij G4S in de sales of marketing?

Hoe was die beginperiode?
‘Als teamcoördinator hospitality werkte ik voor grote bedrijven als IKEA, Buma Stemra en ProRail. Ik draaide zelf diensten, onderhield het klantcontact en stuurde de receptiemedewerkers aan. Kortom, ik leidde alles in goede banen.’

Waarom heb je een overstap gemaakt?
‘Na verloop van tijd gaf het receptiewerk mij niet de voldoening die ik zocht. Mijn manager vroeg of sales wat voor mij was. Een richting waaraan ik totaal niet dacht, maar waarvan ik al snel merkte dat het bij mij paste.’

Hoe ziet een werkdag eruit?
‘Geen dag is hetzelfde. Ik heb veel contact met potentiële klanten. Ik denk mee, geef advies, kijk wat het probleem is en hoe we dat kunnen oplossen. Ook houd ik me veel bezig met tenders. Voor elke tender werk je samen in een ander projectteam. Samen schrijf je stukken en ontdek je wat nodig is om de winnende offerte te schrijven.’

Wat maakt je werk zo leuk?
‘De afwisseling, het klantcontact, het werken in projectteams en samen nadenken over oplossingen maken mijn werk interessant en uitdagend. Ik ben veel onderweg en zit regelmatig bij klanten aan tafel. Op locatie krijg je een beter beeld van hun wensen en eisen. Je doet ter plekke ideeën op hoe je de dienstverlening anders, beter of effectiever kan indelen. Ik probeer dan zoveel mogelijk mensen van verschillende afdelingen te spreken. Zo krijg ik een goed totaalbeeld en kan ik de klant het beste aanbod geven.’

Wat heb je geleerd?
‘Ik heb geleerd een aanbesteding anders te lezen. Vaak lees je tussen de regels door of klanten willen overstappen op een andere leverancier of niet. Ook ken ik onze concurrenten inmiddels beter en weet ik wat onze toegevoegde waarde is. Soms laten we een tender aan ons voorbijgaan. Het is net als een huwelijk. Als je elkaar niet gelukkiger maakt, dan moet je niet in het huwelijksbootje stappen. Vooraf kijken we dus goed of er een klik is.’

Waar sta je over vijf jaar?
‘Ik kijk nooit jaren vooruit en zie wel wat op mijn pad komt. Bij G4S zit ik op mijn plek. De bedrijfscultuur is prettig. De communicatie is direct en daar houd ik van. Bij G4S kun je stappen maken. Er zijn veel kansen om door te groeien en jezelf te ontwikkelen.’

Antoinette Meijer, sales consultant security solutions

Van leeg whiteboard naar maatwerkoplossing

G4S werkt voor veel aanbestedende diensten, zoals Schiphol, het Ministerie van Defensie, diverse ambassades, de politie en de NS. De afdeling Tender Management houdt al deze aanbestedingen nauwlettend in de gaten. Pieter van Pelt, manager van deze afdeling, legt uit hoe zo’n inschrijving in zijn werk gaat.

Als teamcoördinator hospitality begon Antoinette Meijer elf jaar geleden bij G4S. Ze groeide door binnen het bedrijf en werkt alweer enkele jaren als sales consultant security solutions.

Net als een goed huwelijk

Wil jij net als Pieter ook werken bij G4S in de sales of marketing?

Hoe pak je een inschrijving aan?
‘Na publicatie van een aanbesteding bepalen we eerst of de klant bij ons past. Hebben we voldoende capaciteit, denk aan mensen en middelen, om ons in te schrijven? Maken we een reële kans om te winnen? Als alle seinen op groen staan, starten we met een kick-off-bijeenkomst. Een team van deskundigen en specialisten geeft zoveel mogelijk antwoord op allerlei vragen. Wat is de uitvraag? Wat zijn onze USP’s? Hoe vliegen we het traject aan? Wie doet wat? Wat is onze winstrategie?’

Er komt dus veel strategie om de hoek kijken?
‘Zeker, strategische vragen stellen is onder meer heel belangrijk. Een aanbesteding kent altijd een paar vragenrondes. Soms stelt een klant in onze ogen onrealistische of onvolledige eisen. We proberen de klant dat te laten inzien, zodat het programma van eisen wordt aangepast. Of we stellen een andere oplossing voor, zonder te veel prijs te geven aan onze concurrenten.’

Hoe leid je zo’n traject in goede banen?
‘Alles draait om het bewaken van de planning. Lever je alles één seconde te laat in, dan lig je eruit. We kunnen putten uit een enorme database van teksten en oplossingen, waardoor we ons laten inspireren. Elke klant en elke uitvraag is uniek en vraagt om een maatwerkoplossing. We beginnen daarom altijd met een wit vel papier en een leeg whiteboard. We brainstormen over mogelijke oplossingen, zetten onze strategische lijnen uit en schakelen indien nodig onze specialisten in binnen- en buitenland in. We finetunen net zo lang totdat er een logisch verhaal ontstaat, waarmee we concreet en SMART antwoord geven op de uitvraag. Na een goede doorberekening en de noodzakelijke handtekeningen zorgen we dat de inschrijving op tijd wordt ingediend.’

Waarmee onderscheidt G4S zich?
‘Onze dienstverlening is uniek. We zijn actief in diverse branches en leveren niet alleen personeel, maar ook technische oplossingen. We zorgen dat we voorop blijven lopen en investeren in de ontwikkeling van medewerkers en de inzet van middelen. Neem onze G4S Academy, dat is een kennisnetwerk van specialisten in meer dan tachtig landen. Verder doen we wat we beloven: afspraak is afspraak. We steken onze handen uit de mouwen en hebben een goede marktreputatie. Zo wisten we tijdens de coronapandemie in no time de beveiliging van de GGD-vaccinatielocaties op poten te zetten. Daaruit blijkt onze flexibiliteit en hands-on-mentaliteit.’

Pieter van Pelt, manager afdeling tender management

Hoe was die beginperiode?
‘Als teamcoördinator hospitality werkte ik voor grote bedrijven als IKEA, Buma Stemra en ProRail. Ik draaide zelf diensten, onderhield het klantcontact en stuurde de receptiemedewerkers aan. Kortom, ik leidde alles in goede banen.’

Waarom heb je een overstap gemaakt?
‘Na verloop van tijd gaf het receptiewerk mij niet de voldoening die ik zocht. Mijn manager vroeg of sales wat voor mij was. Een richting waaraan ik totaal niet dacht, maar waarvan ik al snel merkte dat het bij mij paste.’

Hoe ziet een werkdag eruit?
‘Geen dag is hetzelfde. Ik heb veel contact met potentiële klanten. Ik denk mee, geef advies, kijk wat het probleem is en hoe we dat kunnen oplossen. Ook houd ik me veel bezig met tenders. Voor elke tender werk je samen in een ander projectteam. Samen schrijf je stukken en ontdek je wat nodig is om de winnende offerte te schrijven.’

Wat maakt je werk zo leuk?
‘De afwisseling, het klantcontact, het werken in projectteams en samen nadenken over oplossingen maken mijn werk interessant en uitdagend. Ik ben veel onderweg en zit regelmatig bij klanten aan tafel. Op locatie krijg je een beter beeld van hun wensen en eisen. Je doet ter plekke ideeën op hoe je de dienstverlening anders, beter of effectiever kan indelen. Ik probeer dan zoveel mogelijk mensen van verschillende afdelingen te spreken. Zo krijg ik een goed totaalbeeld en kan ik de klant het beste aanbod geven.’

Wat heb je geleerd?
‘Ik heb geleerd een aanbesteding anders te lezen. Vaak lees je tussen de regels door of klanten willen overstappen op een andere leverancier of niet. Ook ken ik onze concurrenten inmiddels beter en weet ik wat onze toegevoegde waarde is. Soms laten we een tender aan ons voorbijgaan. Het is net als een huwelijk. Als je elkaar niet gelukkiger maakt, dan moet je niet in het huwelijksbootje stappen. Vooraf kijken we dus goed of er een klik is.’

Waar sta je over vijf jaar?
‘Ik kijk nooit jaren vooruit en zie wel wat op mijn pad komt. Bij G4S zit ik op mijn plek. De bedrijfscultuur is prettig. De communicatie is direct en daar houd ik van. Bij G4S kun je stappen maken. Er zijn veel kansen om door te groeien en jezelf te ontwikkelen.’

Antoinette Meijer, sales consultant security solutions

Wil jij net als Antoinette ook werken bij G4S in de sales of marketing?

G4S magazine

Hier vind je de meest recente uitgaven van onze online magazines G4S Cares & G4S Shares.
Volledig scherm